هوالحکیم

شرایط عضویت در شریفا

با توجه به اینکه تبادل وجه بین افراد و شریفا، طبق شرایط زیر صورت می‌گیرد، مطالعه آن از جهت شرعی، قبل از عضویت، برای اعضا لازم می‌باشد.

کانون خانواده شریف (شریفا)، به‌عنوان یک نهاد غیر انتفاعی، تلاش دارد با ترویج سنت قرض‌الحسنه در بین اعضای خود، گامی مؤثر در بهبود وضعیت معیشت اعضای خود بردارد.

درحال حاضر، شریفا با بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت همکاری می‌کند که دلیل این امر، کارمزد پایین این بانک برای تسهیلات قرض‌الحسنه، و امکان تسهیل وثایق مورد نیاز برای وام، در بانکداری اجتماعی می‌باشد. بر همین اساس، برای عضویت در شریفا، می‌بایست افراد در بانکداری اجتماعی بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز یک حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز افتتاح نمایند و به عضویت انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی نیز درآیند. تمام این‌کارها، توسط بانک‌یار اجتماعی شریفا، انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه به بانک یا دفتر انجمن حامیان، وجود ندارد.

  1. هر یک از اعضا، می‌تواند در هر زمانی، هر مبلغی را که تمایل داشت، به حساب سپرده قرض‌الحسنه شریفا نزد بانک رسالت، واریز کنند.
  2. این مبلغ، به‌عنوان سپرده پس‌انداز، نزد شریفا بوده و سپرده‌گذار، حق هرگونه دخل و تصرف در آن‌را (از جمله قرض‌دادن آن به دیگران، در زمانی‌که خود نیازی به آن ندارد) به شریفا می‌دهد.
  3. سپرده‌گذار، هر زمان که بخواهد، می‌تواند درخواست برداشت هر مقدار از وجوهی که نزد حساب شریفا سپرده‌گذاری کرده است را به‌صورت رسمی به شریفا اعلام کند و شریفا متعهد است نهایتاً تا یک روز کاری بعد از دریافت درخواست، نسبت به انتقال وجه به حساب شخص نزد بانک رسالت، اقدام نماید.
  4. سپرده‌گذاری در شریفا، تعهدی برای اعطای وام از سوی شریفا، ایجاد نمی‌کند. در صورت نیاز به وام، می‌توانید درخواست خود را به شریفا اعلام کنید و شریفا پس از بررسی، در صورت امکان، شما را برای دریافت وام، به بانک رسالت معرفی می‌نماید.
  5. شریفا، برای محاسبه مقدار وامی که برای هر متقاضی تخصیص می‌دهد، از فرمولی اختصاصی استفاده می‌کند که به مجموع میانگین مانده پس‌انداز ماهیانه هر شخص نزد شریفا و عوامل دیگری نظیر ارتباط با خانواده دانشگاه صنعتی شریف و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه، وابسته است.
  6. جهت سهولت سپرده‌گذاران، در صفحه شخصی ایشان در سایت شریفا، امتیاز وام ایشان، که بر اساس یک وام یک‌ساله محاسبه شده است، نشان داده می‌شود. با تغییر مدت زمان بازپرداخت وام، مقدار وام دریافتی، متناسب آن تغییر می‌کند. این امتیاز وام، به‌معنای تعهد و الزام شریفا جهت پرداخت وام در زمان درخواست متقاضی نمی‌باشد و پرداخت وام، منوط به درخواست سپرده‌گذار و بررسی شریفا می‌باشد.
  7. سپرده‌گذار می‌تواند تمام یا بخشی از امتیاز وام خود را به سایر اعضای شریفا منتقل کند.
  8. شخص متقاضی وام می‌تواند تمام یا بخشی از سپرده خود نزد شریفا را به‌عنوان وثیقه، نزد شریفا مسدود نماید و در ازای آن، شریفا امکان دریافت وام بیش‌تری از بانک، برایش ایجاد می‌کند. این وثیقه، تا زمان اتمام اقساط وام، نزد شریفا می‌ماند و سپرده‌گذار حق هرگونه دخل و تصرف در آن‌را در این مدت، به شریفا واگذار می‌کند.
  9. این وثیقه، نزد شریفا صرفاً جهت افزایش مبلغ وام است و ربطی به وثایقی که بانک بابت پرداخت وام مطالبه می‌کند، ندارد. ضمناً در زمان مسدود بودن وجوه، امتیاز جدیدی بابت آن برای سپرده‌گذار محاسبه نمی‌گردد.
  10. چنانچه متقاضی، وام خود را زودتر از مهلت قانونی آخرین قسط تسویه کند، وجوه مسدودشده وی نزد شریفا، تا زمان مهلت قانونی آخرین قسط، همچنان به‌عنوان وثیقه نزد شریفا باقی می‌ماند.
  11. جهت سهولت سپرده‌گذاران، ماشین‌حسابی در صفحه شخصی ایشان در سایت شریفا وجود دارد که حداقل مبلغ وامی که ممکن است به فرد تخصیص یابد را محاسبه می‌کند.
  12. سقف پرداخت وام به هر شخص و سقف مدت زمان بازپرداخت اقساط، سقف قانونی وام‌های بانک رسالت می‌باشد.
  13. شریفا جهت جبران هزینه‌های جاری خود، کارمزد اندکی را یک‌بار و قبل از اعطای وام، از وام‌گیرندگان دریافت می‌کند.
  14. شریفا ضمن تلاش برای تسهیل وثایق برای اعضای خود، هیچگونه مسؤولیتی در قبال تأمین وثیقه‌های مورد نیاز بانک، جهت اعطای وام ندارد.
  15. وام‌ها با معرفی شریفا به بانک، توسط بانک پرداخت می‌گردد و قسط‌ها نیز به حساب بانک واریز می‌گردد و شریفا، هیچ نقشی در این میان ندارد.
  16. سپرده گذار در زمان افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز در بانکداری اجتماعی بانک رسالت، امتیاز آن حساب را نیز به شریفا منتقل می نماید. شریفا، این امتیاز را برای خود فرد محاسبه میکند و سپرده گذار به شریفا وکالت میدهد تا در زمان عدم نیاز خود، از این امتیاز جهت وام دادن به دیگران استفاده نماید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *